Home > Ingrepen en behandelingen > Inspuitingen en andere

Ingrepen en behandelingen > Inspuitingen en andere

Epidurale infiltratie

Een epidurale infiltratie is een behandeling om rugpijn en/of uitstralingspijn naar de benen of armen te verminderen. Meestal zijn twee of drie inspuitingen nodig om de pijn weg te krijgen, telkens met een tussentijd van één à twee weken. Ter hoogte van de rug of nek wordt een verdovend en ontstekingsremmend middel ingespoten in de ruimte rond het ruggenmerg (epidurale ruimte), om zo de ontstekingsreactie op deze plaats tegen te gaan. Deze inspuiting gebeurt onder lokale verdoving en gebeurt via het dagziekenhuis heelkunde of via de pijnkliniek.

U hoeft niet nuchter te zijn voor deze behandeling. Wél moeten alle bloedverdunners minstens één week voor de inspuiting gestopt worden. Meld aan uw arts of u al dan niet bloedverdunnende medicatie gebruikt en wanneer u deze eventueel moet stoppen. Na de epidurale inspuiting mag u niet zelf met de wagen naar huis rijden.

Brochure epidurale infiltratie

Facetinfiltratie

Een facetinfiltratie of facetblock is een proefbehandeling om pijn uitgaande van de facetgewrichten in de nek of rug te verminderen. Hiervoor worden de zenuwtakjes die over de kleine facetgewrichten van rug of nek lopen verdoofd. Deze inspuiting gebeurt onder lokale verdoving via het daghospitaal heelkunde. Indien deze behandeling een duidelijke vermindering van de pijn geeft (ook al is dit slechts van korte duur), wordt binnen de 3 maanden een facetdenervatie gepland op de pijnkliniek. Deze definitieve behandeling geeft een pijnstillend effect dat gemiddeld 6 tot 12 maanden duurt en kan desgewenst herhaald worden.

Het toedienen van een facetinfiltratie duurt ongeveer een kwartier. Een half uur na de inspuiting mag u weer naar huis.

Brochure radiofrequente behandeling

Facetdenervatie

Een facetdenervatie of radiofrequente facetbehandeling is een behandeling om pijn uitgaande van de zenuwtakjes van de facetgewrichten te verminderen. Deze behandeling wordt enkel door het ziekenfonds terugbetaald, indien in de drie voorafgaande maanden een proef-facetinfiltratie is gebeurd met goed resultaat.

Tijdens de behandeling krijgt u via een infuus een kalmerend en pijnstillend product toegediend. Met behulp van röntgenfoto's worden de facetgewrichten in beeld gebracht, waarna de arts met behulp van een fijn naaldje en radiofrequente golven de zenuwen “opwarmt” om ze inactief te maken. Deze denervatie is niet definitief en werkt gemiddeld gedurende 6 à 12 maanden. Nadien kan de behandeling herhaald worden.

De radiofrequente behandeling duurt ongeveer een half uur, nadien moet u nog één uur in de pijnkliniek blijven voor u weer naar huis mag.
De facetdenervatie gebeurt op de pijnkliniek. U moet niet nuchter zijn, maar u mag minstens een week op voorhand geen bloedverdunnende medicatie innemen. Nadien mag u niet zelf naar huis rijden.

Brochure radiofrequente behandeling

Sacro-iliacale infiltratie

Een sacro-iliacale infiltratie is een proefbehandeling om pijn uitgaande van de sacro-iliacale gewrichten (die de overgang vormen tussen heiligbeen of sacrum en het bekken of ilium)  te verminderen. Hiervoor worden de zenuwtakjes die over deze gewrichten lopen verdoofd. Deze inspuiting gebeurt onder lokale verdoving via het daghospitaal heelkunde of via de pijnkliniek. Vaak dient dergelijke inspuiting tot driemaal toe herhaald te worden om een langdurig effect te hebben. Wanneer deze infiltraties herhaaldelijk een duidelijk gunstig maar kortdurend effect hebben op de pijn, kan binnen de 3 maanden een denervatie worden gepland op de pijnkliniek. Deze definitieve behandeling geeft een pijnstillend effect dat 6 tot 12 maanden duurt en kan desgewenst herhaald worden.

Deze infiltratie duurt ongeveer een kwartier en wordt soms gecombineerd met een facetinfiltratie in de lage rug. Een half uur na de inspuiting mag u weer naar huis.
U hoeft niet nuchter te zijn voor deze behandeling. Wél moeten alle bloedverdunners minstens één week voor de inspuiting gestopt worden. Meld aan uw arts of u al dan niet bloedverdunnende medicatie gebruikt en wanneer u deze eventueel moet stoppen. Nadien mag u niet zelf naar huis rijden.